Vanlige spørsmål
Hvordan booker jeg en stand?
Trykk på «book stand» og følg instruksene i skjema. Du kan også booke i butikken når vi har åpent – ta kontakt med en av våre medarbeidere.
Hvordan forlenger jeg bookingen min?
For å forlenge din booking må du legge inn ny bestilling på krakegull.no der du bestiller lørdagene du ønsker å ha stand, og samme hylletype som tidligere. Når vi får bestilling fra en selger som allerede har en stand i butikken, vil vi legge til de ekstra lørdagene på samme stand som før.
Hva koster en stand?
Du kan se priser for de ulike standtypene i skjemaet der du bestiller – trykk på «Book stand» i menyen øverst.
På første slide blir du bedt om å velge standtype, og her er pris per marked oppgitt i listen.
Følg oss på Instagram og Facebook for å være tidlig ute når vi deler rabattkoder!
Når kan jeg rigge stand?
Du kan rigge din stand på fredager 16-1730, eller på morgenen av lørdagsmarkedet fra klokken 8. Senteret åpner for kunder klokken 9. Det er også lov til å sette ut og endre varer mens vi har åpent.
Hvordan får jeg betalt?
Kråkegull er et marked der du ikke trenger å være til stede for å selge – våre medarbeidere hjelper kundene å vippse deg direkte. Vi tar ikke noen prosenter av fortjenesten.
Kunder tar med varene de ønsker å kjøpe til kassen, og så hjelper vi dem å vippse deg direkte for varene. Prislappene skal være markert med ditt selgernummer, standnummer og pris slik at vi vet hvilket vipps nummer pengene skal gå til.
Våre medarbeidere ber om å se bekreftelse på kjøperens telefon for å sjekke at betalingen er gjennomført.
Tar dere en prosent?
Du betaler kun for å leie en stand. Alt du selger blir betalt 100% direkte til din vipps konto, vi tar ingen prosent av dette.
Når må jeg pakke ned min stand?
Du er ansvarlig for å rydde ned dine stands på slutten av den siste dagen du har booket den.
Vi holder åpent 1 time etter senterets stengetid (16-17) for selgere som ønsker å pakke ned. Du kan begynne nedpakking når du selv ønsker.
Er dere bare oppe på lørdager?
Kråkegull er foreløpig et lørdagsmarked som har åpent på lørdager fra kl. 09 til 16.
Dersom vi får flere frivillige, kan vi vurdere å holde åpent flere dager. Ta kontakt hvis du vil bli med i kråkegjengen!
Må jeg være til stede på markedet?
Nei! Hele poenget er at du slipper.
Alt du må gjøre er å sette ut dine varer. På lørdagsmarkedet tar kundene med det de ønsker å kjøpe til kassen, og så sjekker vi at de vippser riktig beløp til de riktige vipps kontoene.
Hva med svinn og tyveri?
Kråkegull kan desverre ikke ta ansvar for svinn, tyveri eller skader.
Eiendelene dine står på markedet på eget ansvar, men vi gjør naturligvis vårt beste for å forebygge uønskede hendelser:
– Standene står innendørs, og lokalet låses mellom hvert marked (med unntak av galleriveggen).
– En av våre kråker (medarbeidere) er alltid til stede på markedet.
– Vi prøver å følge med på besøkende for å forebygge nasking og tyveri.
iI kassen sjekker vi at selgernummer og standnummer er de samme – og ber kunder om å se bekreftelse på at beløpet er vippset til riktig konto.
Kan jeg la varene stå mellom markedsdager?
Hvis du har booket mer enn ett marked, kan varene bli stående i butikken mellom hvert marked. Lokalet står låst for kunder når vi ikke har åpent.
All oppbevaring er på eget ansvar, selv om vi naturligvis prøver å forebygge så mye vi har mulighet til.
Har dere lapper?
Ja, vi har lapper du kan bruke – samt en festepistol til å feste dem. Du kan også bruke egne om du ønsker.
Hvordan skriver jeg lapper?
Du kan bruke lapper fra Kråkegull eller lage dine egne.
Prislapper skal markeres med:
- Ditt unike selgernummer – så vi vet hvem som skal vippse beløpet når kundene kommer til kassen. Du får dette når du kommer til butikken første gang og velger stand
- Nummer på stand– for å vite hvor produktet hører hjemme og for å dobbeltsjekke at vi har riktig selger.
- Pris – hvor mye kunden skal vippse 💸
Kan jeg bruke egne lapper?
Vi har lapper du kan bruke, men du må gjerne bruke egne lapper!
Lappene skal markeres med:
- Ditt unike selgernummer – så vi vet hvem som skal vippse beløpet når kundene kommer til kassen. Du får dette når du kommer til butikken første gang og velger stand.
- Nummer på stand– for å vite hvor produktet hører hjemme og for å dobbeltsjekke at vi har riktig selger.
- Pris – hvor mye kunden skal vippse 💸
Hva skjer med forlatte varer?
Du er ansvarlig for å hente varene dine før siste leiedag er ferdig. Hvis noe blir stående igjen, prøver vi å oppbevare det på lageret i inntil 2 uker, men bare dersom vi har plass – dette er ikke en garanti. Hvis du ikke pakker ned, så regnes varene som forlatt, og vi forbeholder oss retten til å gi dem videre, selge dem eller kaste dem.
Ta kontakt i tide om du trenger mer tid, så finner vi en løsning dersom det er mulig.
Kan jeg være frivillig?
Alle som jobber i Kråkegull Lørdagsmarked (kråkene våre) gjør dette frivillig og ubetalt, fordi vi har lyst til å skape aktivitet og se om dette er et konsept som funker i Ulefoss.
Dersom du også ønsker å bli med, vil vi gjerne høre fra deg. Du kan kontakte Andrea Stykket på 97717399 eller andrea.stykket@gmail.com.
Vi har per i dag åpent på lørdager, men ønsker gjerne å holde åpent flere dager i uken. Dette kan bli mulig dersom vi blir flere kråker.
Å være kråke er en frivillig rolle som ikke er betalt, men du får til gjengjeld mulighet til å bruke lokalet til egne kurs eller prosjekter – samt bruke de gratis bodplassene vi holder reservert til kråkene våre!